FC2ブログ

記事一覧

SHU:DO / Rhyme in love (1999)

shudorhymeinlove.jpg


石井ゆき、太陽とシスコムーンなど数多くのアーティストを輩出したオーディション番組『ASAYAN』。その中の「乱発オーディション」という身も蓋もない名前のコーナーからデビューした女性シンガーSHU:DOこと周戸憲子による、1stにして唯一のアルバム。発売元はエイベックス。

デビューからアルバムを発売するまでの間に4枚のシングルをリリースしているが、デビュー曲でユーロビートに激しいギターサウンドをトッピングしたザ・エイベックスなスタイルを披露したかと思いきや、3枚目のシングルではcharをプロデューサーに迎えてアーシーなロック路線に転向するなど、方向性が一貫していない上にシティポップ要素は皆無。

そんな微妙なシングル4枚のリリースを経て制作された本作では、アルバム用に新たに録音された6曲の内、3曲でブラックミュージックテイストを取り入れている。その3曲が押し並べてかなりイケており、90年代シティポップとして聞き逃せないヤバ目な内容となっている。

まず、何をおいてもタイトル曲の①「Rhyme in love」が素晴らしい。90年代シティポップを代表するアレンジャーである我らがCHOKKAKU様のアレンジによるミディアムファンクなトラックは、超超エレガント。極上のファンクに周戸のパワフルかつ非R&Bな直線的ヴォーカルが交じり合うことで唯一無二のシティポップに仕上がっている。作曲の高橋哲也によるキャッチーなフックも申し分なしの名曲。続く②「Lefty in the Right」は嵐などジャニーズ系のアレンジ仕事で有名な石塚知生作・編曲で、こちらもファンク路線ながら、ディスコクラシックな香りが充満したダンサー曲となっている。同じく石塚知生編曲の⑧「Photograph」は宇多田ヒカルの「Automatic」風のイントロから始まる哀愁感のあるソウル歌謡。(ちなみに②、⑧のコーラスには秋元薫がクレジットされているのでシティポップファン的に謎のお得感がある)。

本作がリリースされた1999年は日本でも女性R&Bシンガーが大流行していた時代。上記の3曲はそんな時代に作られた楽曲でありながら、(かなり乱暴な言い方をすると)相川七瀬のようなロック風ヴォーカルで歌われることにより、R&Bに振れすぎない絶妙に中庸なバランス感がある。そこがたまらなく愛おしい。もし、彼女がこの路線で次のアルバムをリリースしていたら…なんて夢想したくなる一枚。(F氏)



① Rhyme in love
(WORDS by romΛntic high, MUSIC by TETSUYA TAKAHASHI , ARRANGED by CHOKKAKU)
② Lefty in the Right
(WORDS by romΛntic high, MUSIC & ARRANGED by TOMOKI ISHIZUKA)
③ little wing
(WORDS by YUKO EBINE , MUSIC,ARRANGED & PRODUCED by char , BACKGROUND VOCALS ARRANGED by YAS KITAJIMA)
④ 満月の夜には恋の矢を
(WORDS & MUSIC by MASANORI NAGOKA, ARRANGED by KAIO TSURUTA)
⑤ SAVE ME
(WORDS & MUSIC by ‘round & ‘round , ARRANGED by TAKAHIRO ANDO , JAPANESE LYRIC by YUKO EBINE , BACKGROUND VOCALS ARRANGED by YAS KITAJIMA)
⑥ IN THE HEAT OF THE NIGHT
(WORDS & MUSIC by Clara Moroni,Sergio Dall'ora, Laurent Gelmetti ,ARRANGED by JOE RINOIE , MASAKI SUZUKAWA, JAPANESE LYRIC by YUKO EBINE , BACKGROUND VOCALS ARRANGED by YAS KITAJIMA)
⑦ 止まらない想い
(WORDS by NORIKO SHUDO, MUSIC & ARRANGED by SEIKO NAGAOKA)
⑧ Photograph
(WORDS by NORIKO SHUDO, MUSIC by NAOYUKI HORIKO, ARRANGED by TOMOKI ISHIZUKA)
⑨ ヒカリ
(WORDS by KENZO SAEKI, MUSIC & ARRANGED by ALLAN BREA)
⑩ 風にはぐれよう
(WORDS by KENZO SAEKI, MUSIC & ARRANGED by ALLAN BREA)
⑪ 青い瞳のままで
(WORDS by NORIKO SHUDO, MUSIC & ARRANGED by MITSUGU WATANABE , STRINGS ARRANGED by DAISUKE KAWAI)

AVCD-11704


The audition program "ASAYAN" has produced many artists such as Ishii Yuki, Taiyō to Ciscomoon. This is the first and only album by Noriko Shuto (SHU:DO), a female singer who made her debut from the corner with the unlikely title "Ranpatsu Audition". It was released by Avex.

She released four singles between her debut and the release of her album, but while her debut song may have showcased the Avex style of Eurobeats topped with fierce guitar sounds, their third single turned to earthy rock with CHAR as producer, and the direction was inconsistent and lacked any city-pop elements.

Produced after the release of four such subtle singles, the album takes a black music flavor on three of the six songs newly recorded for the album. The three songs are pretty cool together, and they're not to be missed as 90's city pop.

The title track ①, "Rhyme in love", is amazing, and the medium funk track, arranged by CHOKKAKU, one of the most popular arrangers of 90s city pop, is super elegant. This is the one and only city-pop of its kind, combining the best of funk with Shudo's powerful, non-R&B, linear vocals. The catchy hook by the composer Tetsuya Takahashi is also impeccable. Lefty in the Right' was written and arranged by Tomki Ishizuka, who is famous for his work in arranging for Johnny's, such as Arashi. The song "Photograph" (⑧), also arranged by Tomoki Ishizuka, is a soul song with a sense of melancholy that begins with an intro in the style of Utada Hikaru's "Automatic". (By the way, Kaoru Akimoto is credited on the choruses of ② and ⑧, so it's a mysterious bargain for city pop fans.

When this album was released in 1999, female R&B singers were all the rage in Japan. Although the above three songs were made in such a period, the rock vocals of Nanase Aikawa (to put it in a rather violent way) have an exquisitely moderate sense of balance that does not swing too much to R&B. I love it so much. If only she had released her next album along these lines... it would be a dream come true. (Mr. F.)
スポンサーサイト



コメント

コメントの投稿

非公開コメント

プロフィール

light mellow部

Author:light mellow部
輝かしい70~80年代の名盤の影で完全にエアポケットと化した90~00年代産シティポップ。ブックオフとかハードオフで9割引きみたいな値段で売られてるCDを執拗に堀漁る重箱の隅みたいなブログです。似たような趣味の人達の集まり共同で書いてます。たまにイベントもやります。名前は、音楽ライターである金澤寿和さんの提唱する「Light Mellow」の概念を拝借しました。
Twitter:@hukihuki5

City pop from the '90s and '00s that has completely become an air pocket in the shadow of the glorious '70s and '80s classics. It's a blog like a corner of the box where I relentlessly dig for CDs that are sold at 90% off at Bookoff or Hard Off. It's a group of people who have similar interests and write together. Occasionally we have events. The name was borrowed from the concept of "Light Mellow" advocated by music writer Toshikazu Kanazawa.